UKK
Saamme reippaasti positiivista palautetta – kiitos teille kaikille! Osa kysymyksistä ja väitteistä nousee aika ajoin uudelleen keskusteluun, vaikka SPR Reshopit on jo yli 30-vuotias. Siksi kokosimme usein kysytyt omaksi sivukseen.
Secondhand & kierrätys
Sana ”kierrätys” voi olla hieman harhaanjohtava meidän kohdallamme, se kun tarkoittaa myös jätteiden kierrätystä. Suomen kielestä oikeastaan puuttuu käännös sanoille ”secondhand” tai ”pre-owned”. Siis sana meille, jotka emme ole kirpputori emmekä kierrätyspiste, emmekä myy pelkästään antiikkia, keräilytavaroita tai vintage-vaatteita. Eivätkä kaikki tuotteemme ole edes käytettyjä, sillä saamme lahjoituksina myös aivan uusia tuotteita, varsinkin yrityksiltä.
Me kierrätämme ehjää, puhdasta ja käyttökelpoista tavaraa uudelleen käyttöön, emme suinkaan ole tavaroiden viimeinen loppusijoituspaikka tai lajittelukeskus. Likaisia ja rikkinäisiä tavaroita emme ota vastaan. Myyntikelvoton tekstiili-, elektroniikka-, metalli- tai mikä tahansa jäte on kustannus myös meille, ja varat ovat suoraan pois Punaisen Ristin avustustoiminnasta.
Lue lisää tästä, mitä ja miten SPR-Reshopille voi lahjoittaa.
Mitä lahjoitukselleni tapahtuu SPR-Reshopissa?
Lahjoituksesi käy monien vaiheiden läpi, ennen kuin se pääsee myymälään. Lahjoitustavara tarkistetaan ensimmäisen kerran vastaanotossa, josta myyntikuntoiset tuotteet toimitetaan eteenpäin sille osastolle johon tuotteet kuuluvat -> siellä tuotteet tarkastetaan uudelleen ja puhdistusta vaativat tuotteet (esim. kengät tai astiat) puhdistetaan ja sen jälkeen tuotteet hinnoitellaan ja viedään myymälään, meilläkin sattuu joskus virheitä ja myymälään menee epäkuranttia tavaraa, pääasiallinen tarkoituksemme on kuitenkin myydä sellaisia tuotteita, jotka tuottavat iloa ostajalleen.
Mihin voin jättää palautetta SPR-Reshopeista?
Toivomme myymälöitä koskevan palautteen myymälän asiakaspalautelaatikkoon tai henkilökunnalle suoraan, näin palaute menee nopeimmin oikeaan osoitteeseen.
Mikäli palautteesi koskee jotain asiaa juuri sillä hetkellä (väärin hinnoiteltu tuote tms.), kerrothan asiasta heti virheen huomattuasi suoraan myymälän henkilökunnalle. Tämä on tärkeää, jotta virhe voidaan korjata heti paikan päällä.
Voit jättää yleistä palautetta myös lomakkeella, mutta huomioithan, että verkkolomakkeella emme voi kuitenkaan vastata kysymyksiin yksittäisten myymälöiden valikoimista, noutopalvelun aikatauluista tai työllistämisestä. Olethan yhteydessä suoraan lähimpään myymälääsi.
Hinnat ja hinnoittelu
Alennushinnat (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät)?
Noudatamme periaatetta, että hinnat ovat samat kaikille. Pyrimme aina pitämään valikoimissamme myös edullisimpia arjen perustavaroita, joihin kaikilla on varaa. Suurin osa SPR-Reshopeilta ostetuista tuotteista on alle 5 euron hintaisia.
- Myymälöillä on omia, paikallisia alekampanjoita tai varastontyhjennyksiä, joista saat parhaiten tietoa käymällä säännöllisesti myymälässä tai seuraamalla myymälän omaa Facebook-sivua.
- Suomen Punaisen Ristin jäsenenä saat alennusta -10% ostoksestasi
SPR-Kirppisten hinnoittelu
Saamme joskus myös hintapalautetta, josta voi päätellä, että palautteen antaja ei ehkä tunne SPR-Reshopien toiminnan tarkoitusta. Reshopien tehtävä on myydä lahjoitettuja tuotteita sen vuoksi, että keräämme varoja Suomen Punaisen Ristin auttamistyöhön. Pyrimme siihen, että meillä on jatkuvasti tarjolla sekä edullisia perustavaroita että arvokkaampia keräily- ja merkkituotteita. Koska myymme lahjoituksena saamiamme tuotteita, myös lahjoitukset vaikuttavat tavaravalikoimaamme SPR-Reshopeissa.
- Joskus saamme palautteena, että ”Ketään ei kiinnosta sadan euron retromaljakko”, mutta voimme todeta, että Suomessa on todella paljon keräilijöitä, joita erikoistuotteet kiinnostavat. Palautteeseen ”Kirpputorilla pitäisi olla kirppishinnat” tai ”Lahjoituksena saaduilla tuotteilla pitäisi aina olla halvat hinnat”, voimme todeta, että emme ole kirppis sanan perinteisessä merkityksessä. SPR-Reshop on kierrätysmyymälä-ketju, jonka tuotto ohjataan Punaisen Ristin auttamistoimintaan. Haluamme, että meiltä voi tehdä edullisia löytöjä, mutta toisaalta haluamme kunnioittaa lahjoittajaa, joka lahjoittaa meille arvotuotteen.
- Jos joku pohtii ”Miksi merkkituote maksaa enemmän – saman ajan sen käsittely vie?”, voi ensi alkuun todeta, että arvoesineiden käsittely vaatii enemmän aikaa. Arvoesineitä tulee käsitellä varovasti ja myös esineen todellisen arvon kartoittaminen vie aikaa, jotta varmistutaan esineen aitoudesta ja hintatasosta. Jollekin lahjoittajalle arvoesineen lahjoittaminen on (ehkä ainoa) keino tukea Punaisen Ristin toimintaa. Itse asiassa moni arvokkaampien esineiden lahjoittaja varmistaakin ensin: ”Ettehän sitten varmasti myy pilkkahintaan?” Tosin vahinkoja käy tässäkin ja joskus meiltäkin arvotuotteen saattaa löytää todella edullisesti. Pahoittelut, jos juuri sinun lahjoittamallesi arvotuotteelle on käynyt näin! Jos arvotuotteen sitten ostaa keräilijä, hän tietää kyllä mitä etsii ja miksi se maksaa. Usein hän todennäköisesti paitsi maksaa SPR-Reshop-löydöstään edullisemman hinnan kuin esim. antiikkiliikkeessä, samalla valitsee Punaisen Ristin toiminnan tukemisen. Liian halvalla myyty arvoesine päätyy joskus uudelleen myyntiin vielä korkeammalla hinnalla – tämä on varmasti tuttu ilmiö kaikille joskus omia tavaroitaan myyneelle.
- Samat asiat pätevät myös kalliisiin merkkivaatteisiin: jos meille lahjoitetaan 500 €:n arvoinen, uudenveroinen ja korkealaatuinen talvitakki, emme halua halventaa lahjoitusta myymällä sen eteenpäin 5 €:lla. Hinnoittelemme sen asianmukaisesti, todennäköisesti yli 100 €:n hintaluokkaan. Mutta toki esimerkiksi tuotteen käyttöikä ja trendi vaikuttavat tilanteeseen.
- Meille on tärkeää pyrkiä pitämään aina tarjolla edullisia perusvaatteita ja -tavaroita, jotta kaikilla on mahdollisuus käydä meillä ostoksilla.
Virheet hinnoittelussa?
Pyrimme tarkistamaan hinnat useammasta paikasta, mutta usein on mahdotonta seurata kaikkien valmistajien, verkkokauppojen ja päivittäistavaraketjujen nopeasti vaihtuvia tarjouksia. Käytetyn tuotteen hinnoittelu on hankalaa, ja koska kaikki eivät voi olla asiantuntijoita kaikessa, sattuu meillekin virheitä. Pahoittelemme, jos näin on käynyt juuri sinun kohdallasi!
Jos huomaat myymälässä selkeästi väärin hinnoitellun tuotteen, kerrothan asiasta heti myymälän henkilökunnalle. Tämä on tärkeää, jotta virhe voidaan korjata heti paikan päällä ja myymälän työnjohto pysyy tapauksista tietoisena.
Kierrätettyjen sähkö- ja muiden laitteiden myynti
”Miksi sanotte, että ette ole voineet testata tuotteen käyttöturvallisuutta?” Myymälöissä on lappuja joissa lukee: ”Sähkölaitteiden ostaminen on asiakkaan omalla vastuulla” sillä meillä myydyt sähkölaitteet testataan jos se onnistuu helposti, mutta muuten arvio tehdään silmämääräisesti, että tuote näyttää ehjältä. Meillä ei ole töissä valtuutettuja sähköalan ammattilaisia ja mahdollisuutta virallisesti tarkastaa laitteita ja esim. purkaa niitä kokonaan osiin mahdollisten piilevien vikojen selvittämiseksi. Siksi emme voi antaa laitteille samanlaista turvallisuus- ja toimintatakuuta kuin uusille tavaroille kaupoissa annetaan ja siksi elektroniikka tuotteilla on kolmen päivän palautusoikeus.
Muistathan, että minkä tahansa kierrätystuotteen ostaminen on eri asia kuin täysin uuden tuotteen ostaminen. Sama koskee muitakin teknisiä laitteita, vaikka ne eivät olisikaan sähköllä toimivia. Huomioithan, että myös lasten leluissa voi olla tällaista mekaniikkaa. Vaikka tutkimme myytävät tuotteet huolellisesti, emme koskaan voi varmasti tietää, miten pitkään tuote toimii käyttötarkoitukseensa.